پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1042
۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۱
اندازه متن
رئیس كميته محيط زيست شورای شهر تهران عنوان کرد:

شناسایی صدها خانه «پلاک قرمز» و «پلاک زرد» در مرکز پایتخت

اعتياد، مهم ترين عامل در ناهنجاري هاي اجتماعي و شكل گيري پدیده هایی همچون كارتن خوابی در تهران است و همچنین كاهش سن اعتياد به زیر ۱۸ سال، زنگ خطر بسيار خطرناكی است که پيام نگران كننده اي را به جامعه منتقل مي كند.
شناسایی پلاک قرمزها

محمد حقّانی گفت: صدها خانه «پلاک قرمز» و «پلاک زرد» در مرکز پایتخت شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری مهر، محمد حقّاني با بیان این مطلب افزود: توسعه شهرها به چشم ‌اندازي افق‌مند نیاز دارد تا الزاماتي را پيش روی مديران شهری بگشايد، به نحوی که بی‌توجهي به آن ممکن نباشد، چرا كه توسعه همه جانبه، در گرو نظام همه سو نگر است و برنامه ريزي طولاني مدت، دلالت بر عمق حركت در بي توازني طبقات اجتماعی دارد.

وي با تأكيد بر اين كه مديريت شهري با مجموعه اي از تكاليف، وظايف و الزامات، بايد پاسخگوي نياز شهروندان شامل فعالیت های اثباتي و افزايش سطح منزلت اجتماعي شهروندان است و روي دیگر آن، فعالیت های سلبي باشد، اعلام كرد: مأموريت شهرداري به مثابه مسئولیت دولت محلي، مانند دو روي سكه است كه يك روي آن، را شامل می شود كه از جنبه بازدارندگي برخوردار است.

بسیاری از مشکلات تهران ناشی از بی تدبیری های دولت گذشته است

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه اين دو مأموريت در راستاي هم تعريف مي شوند و اگر نسبت به هر بخش بي توجهي کنیم، تلاش هاي بخش ديگر تحت الشعاع قرار مي گیرد، اظهار كرد: مديريت شهري، زماني كارآمدتر و اثرگذارتر است كه در برابر ميليون ها جمعيتي كه در شهر زندگي مي كنند، بتواند وظايف و تكاليف خود را به خوبي انجام دهد.

حقّاني با بيان اين كه تهران ۱۰ ميليوني، نیازمند نظام شهری كارآمد و با ثبات، روح برنامه ريزي و نگاه استراتژيك است، تصريح كرد: در اين صورت، مي توانيم شاهد ارتقاي سطح رفاه و آسايش مردم و جلوگيري از رشد حاشيه نشيني، بر چيده شدن زاغه نشينی و برخي ناهنجاري‌ هاي اجتماعي و آثار و عوارض ناشي از آن باشيم.

وي با تأكيد بر اين كه در حال حاضر ثبات مديريت در شهرداري تهران، زمينه هاي قابل اعتماد و اطمینانی را براي فائق آمدن بر ناهنجاري هاي اجتماعي فراهم آورده‌‌، اضافه كرد: مشكلات تحريم های ناجوانمردانه بین المللی و از آن مهم تر، بي تدبيري هاي دولت گذشته در حد فاصل سال هاي ۸۴ تا ۹۲، بار سنگيني از نابرابري هاي اقتصادي، به هم خوردن تعادل زندگي، توسعه فقر، اعتياد و بيكاري و نیز حاشيه نشيني هاي غير قابل كنترل را بر دوش مديريت شهري تهران و شهروندان این کلان شهر تحميل كرده است.

اهمیت «محیط زیست انسانی» کمتر از «محیط زیست طبیعی» نیست
رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه از دولت، انتظار جدي داريم كه در جهت رفع نابرابري های موجود و كاهش آلام و مصائب مردم تهران در حوزه هایی همچون آسیب های اجتماعی و کاستی ها و کمبودهای حمل و نقل عمومی گام هاي رو به جلو بر دارد، اظهار كرد: البته مديريت شهري، نبايد در انتظار دست یاری دولت بنشيند، بلکه با مديريت جهادي و با اين اعتقاد كه اگر امروز فرصت ها را از دست بدهد، فردا ديگر خيلي دير است، تلاش های قابل تقدیر خویش را مضاعف کند.

حقّاني با بيان اين كه معضلات جنوب شهر، كارتن خواب ها، معتادان خياباني و در يك كلام محيط زيست انساني، ‌جايگاهي است كه زيست انساني را در تراز اصول و معيارهای روشن و قابل دفاع، تأمين و تضمين مي كند یا مورد تحدید و تهدید قرار می دهد‌، تصريح كرد: محيط زيست فقط طبيعت را در بر نمي گيرد و مهم تر از حفاظت از درختان، حفظ جان انسان ها و سلامت آنها در طبیعت و بسترهای طبيعي است و خلاصه آن که، اهمیت «محیط زیست انسانی» هرگز کمتر از « محیط زیست طبیعی» نیست.

وي با تأكيد بر اين كه امروز در تهران بيش از ۱۵ هزار معتاد خياباني داريم كه ۳ هزار نفر از آنها را بانوان معتاد تشكيل مي دهند،‌ اضافه كرد: اعتياد، مهم ترين عامل در ناهنجاري هاي اجتماعي و شكل گيري پدیده هایی همچون كارتن خوابی در تهران است و همچنین كاهش سن اعتياد به زیر ۱۸ سال، زنگ خطر بسيار خطرناكی است که پيام نگران كننده اي را به جامعه منتقل مي كند.

اگر آسیب های اجتماعی نقطه ای درمان نشود به همه شهر توسعه می یآبد
رئیس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه پارك های شهر به عنوان محل هاي امن و آسايش مردم، باید محيط هاي آرامش بخشي را براي خانواده ها و کودکان شهرمان فراهم نمایند، اظهار كرد: بوستان های شهری نبايد جولانگاه معتادان و بيماراني باشند كه انجام هر عمل نا به هنجار و غير اصولي از جانب آنها متصور است.

حقّاني با بيان اين كه اگر امروز اصول، معيارها و شاخص هاي زندگي در تهران سامان نيآبد و آسيب هاي اجتماعي و بحران هاي انساني همچون كارتن خواب ها در نقاطي از شهر درمان نشوند، بدون شك اين آسیب ها و بحران ها به همه شهر توسعه یافته و تسري پيدا مي كنند، تصريح كرد: پدیده كارتن خوابي، محصول اعتياد است و خود اعتياد نیز ريشه در فقر اقتصادي دارد.

وي با تأكيد بر اين كه امروز در محدوده مرکزی پایتخت، صدها واحد مسكوني گرفتار آسيب هاي جدي اجتماعي، شناسایی شده اند كه به آنها اصطلاحاً خانه های «پلاك قرمز» مي گويند و علاوه بر آن، صدها خانه دیگر نیز اصطلاحاً با «پلاك زرد» مورد شناسایی قرار گرفته اند كه در معرض انواع آسيب هاي جدي اجتماعي قرار دارند، اضافه كرد: امروز يك كارتن خواب در جامعه از حداقل حمايت هاي لازم نیز بي بهره است و به دلايل گوناگوني از جمله بيكاري و اعتياد، حتی از سوي خانواده خود نیز طرد شده است.

تدابیر مدیریت شهری در تهران قابل تقدیر است
رئیس كميته محيط زيست شوراي اسلامی شهر تهران با اشاره به اين كه تدابیر و تمهیدات مدیریت شهری و تلاش هایی كه تا كنون از سوي شهردار تهران در اين ارتباط به عمل آمده، مشروع و قابل تقدير است، اظهار كرد: البته مديريت شهري بايد با حضور همه نهادهاي ذيربط به ويژه وزارت كار و امور اجتماعی، سازمان بهزيستي، مؤسسات خيريه و خيرين و در قالب یک نظام برنامه ريزي جامع و بلند مدت و به صورت کاملاٌ اصولي، كارآمد و هوشمند، به درمان اين بيماري سخت بپردازد.

حقّاني با بيان اين كه بخشي از پيكره بیمار تهران، مبتلا به عارضه اي است كه به سرعت وجه اپیدمیک به خود خواهد گرفت، تصريح كرد: شوراي اسلامي شهر تهران به ويژه كميته محيط زيست شورا با تمام توان و با احساس مسئوليت کامل، براي رفع اين ناهنجاري ها در کنار مدیریت شهری خواهد بود.

وی در پایان با تأکید بر این که مسائل و مشکلات پیش روی «زیست انسانی» و «زیست طبیعی» در تهران به یک بحران تبدیل شده، خاطرنشان کرد: امروز بحران زیست در تهران، بسیاری از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی زندگی در این کلان شهر را تحت تأثیر قرار داده است.

منبع: خبرگزاری مهر 



پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر