پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1034
۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۱
اندازه متن
رئیس سازمان بهزیستی کشور:

5 هزار محله را در سراسر کشور زیر نظر داریم/ عمیق‌ترین آسیب‌های اجتماعی در محله هرندی

ما بارها اعلام آمادگی کردیم که با همکاری سایر دستگاه‌ها و با تمام ظرفیت سازمان بهزیستی نسبت به حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی کشور اقدام می‌کنیم که البته نباید به صورت مقطعی وارد عمل شویم بلکه باید مداوم و مستمر باشد.
محسنی بندپی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و درمان برنامه‌های متعددی دارد. در حال حاضر 5 هزار و 300 تیم در سراسر کشور 5 هزار محله را زیر نظر دارند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری فارس، انوشیروان محسنی بند‌پی درباره معضلات و آسیب‌های اجتماعی محله هرندی اظهار داشت: هرندی یکی از محلاتی است که شاهد عمیق‌تر شدن آسیب‌های اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر، فقر، بیکاری و اعتیاد در آن هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام نیروی انتظامی در سطح تهران با جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر معتاد و کارتن‌خواب مواجه هستیم که برای جمع‌آوری و ساماندهی آنها می‌طلبد که در یک کار جمعی و برنامه‌ریزی شده اقدام کنیم.

محسنی بندپی یادآور شد: باید هدفمند به سراغ آسیب‌های اجتماعی برویم و نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام کنیم تا بازگشت پذیری به زندگی اجتماعی برای افرادی که دچار آسیب‌های اجتماعی هستند باورپذیر شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی چند وجهی است لذا باید تمامی دستگاه‌های ذیربط از ابعاد مختلف به این موضوع بپردازد تا فردی که دچار مشکل و آسیب شده است بتواند با پاکسازی خود به اجتماع و زندگی بازگردد.

محسنی بندپی با تاکید بر اینکه مقابله با افراد آسیب‌دیده در زمینه اعتیاد نیاز به یک رویکرد تلفیقی و بکارگیری همه نیروها براساس قانون،‌ضوابط و آیین‌نامه خود دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: اقدامات ما باید در چارچوب برنامه محوری اجرایی شود و از برنامه‌های مقطعی و بدون هدف باید جلوگیری شود.

وی گفت: یک فرد معتاد و کارتن خواب باید دوره بازتوانی خود را طی کند تا بتواند به مرور به زندگی طبیعی و عادی خود بازگردد و باید در این مسیر با استفاده از روش‌های علمی از وضعیت نامناسب خارج شود.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه بر اساس قانون جمع‌آوری معتادین، متکدیان، کودکان کار برعهده شهرداری است گفت: بهزیستی باید این افراد را تحویل بگیرد و ما باید آمادگی داشته باشیم که پس از جمع‌آوری و غربالگری آنها از لحاظ سلامت جسمی نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی نمی‌تواند هر فردی را با هر عارضه‌ای بر عهده بگیرد گفت: افرادی که به عنوان مثال دارای هپاتیت، ایدز و مشکلات سلامتی دیگری هستند باید در غربالگری مشخص و تصمیمات دیگری برای آنها بگیریم.

محسنی بندپی خاطر نشان کرد: شهرداری‌های باید نسبت به تامین فضای فیزیکی برای نگهداری و ساماندهی معتادین و کارتن‌خواب‌ها اقدام کند و بهزیستی نیز پس از جمع‌آوری نسبت به نگهداری آنها و حل مشکلات اقدام خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ما بارها اعلام آمادگی کردیم که با همکاری سایر دستگاه‌ها و با تمام ظرفیت سازمان بهزیستی نسبت به حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی کشور اقدام می‌کنیم که البته نباید به صورت مقطعی وارد عمل شویم بلکه باید مداوم و مستمر باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: معتادین و کارتن‌خواب‌ها براساس قانون به دو قسمت تقسیم می‌شوند که ماده 15 و 16 است در ماده 15 معتادین به صورت داوطلب به مراکز سازمان بهزیستی مراجعه می‌کنند و این سازمان هزینه‌های آنها را پرداخت و براساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دارند نسبت به مهارت‌آموزی و اشتغال این افراد اقدام می‌کنند.

بهبود یافتگان مسکن دریافت می‌کنند

محسنی بندپی یادآور شد: در حال حاضر تامین مسکن بهبود یافتگان را در دستور کار خود داریم و 5 درصد از مسکن‌های در اختیار را به این امر اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: افرادی که بالاجبار جمع‌آوری می‌شوند ماده 16 محسوب شده و صدور مجوز برای مراکز ماده 16 برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و با توجه به اینکه فرد آسیب‌دیده به صورت داوطلب معرفی نشده است ممکن است عارضه‌ای در سلامت آن وجود داشته باشد و وزارت بهداشت متولی آن است که این فرد را درمان کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  یادآور شد: افرادی که به صورت ماده 16 نگهداری می‌شوند در یک جا نمی‌مانند و باید برای این موضوع نیز اقدامی شود.

وی بیان داشت: در کل برای رفع آسیب‌های اجتماعی باید از کسانی که خبره در علوم اجتماعی و روان‌شناسی هستند نقشه راه بگیریم و نسخه‌ای که پیچیده می‌شود باید برای افرادی که تحت درمان در مراکز ماده 16 هستند با افرادی که در مراکز ماده 15 نگهداری می‌شوند متفاوت باشد.

5300 تیم در 5 هزار محله در کشور فعالیت می‌کنند

محسنی بندپی خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و درمان برنامه‌های متعددی دارد. در حال حاضر 5 هزار و 300 تیم در سراسر کشور 5 هزار محله را زیر نظر دارند که نقاط قوت و ضعف این محلات در زمینه آسیب‌های اجتماعی در حال پیگیری است.

وی یادآور شد: کارشناسان ما در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی بزرگ از جمله منطقه عسلویه که قطب اقتصادی کشور است وارد شدند و در حال رفع و یا پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: افرادی که هم اکنون در تهران به عنوان معتادین متجاهر و کارتن‌خواب حضور دارند از سایر شهرستان‌ها به تهران سرریز شدند که باید پس از درمان به شهرستان خود بازگردند.

محسنی بندپی گفت: بنابراین برای حل آسیب‌های اجتماعی باید تمامی دستگاه‌های ذیربط اقدام کنند و با یک عزم ملی بتوانیم آسیب‌های کشورمان را به حداقل برسانیم.

منبع: خبرگزاری فارس

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر