پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1020
۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۳
اندازه متن

دلیل افزایش زنان ایرانی مبتلا به اچ‌آی‌وی

ایران تا مرحله تعداد ۵۰۰ سلول را پذیرفته. یعنی کسانی زیر درمان می روند که CD4 آنها زیر ۵۰۰ باشد. ولی حدود ۲ ماه پیش سازمان بهداشت جهانی، بر اساس نتایج علمی اعلام کرد هر کسی HIV دارد بدون توجه به سطح CD4 باید درمان شود.
فرداد درودی

مدیر کشوری دفتر برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز گفت: نظام ثبت ما تعداد بیشتری از زنان مبتلا را ثبت می کند. این دو علت دارد؛ یکی اینکه در جامعه شیوع بیماری در خانمها در حال گسترش است. دوم اینکه ممکن است خانمها برای شناسایی بیماری خود بیشتر به ما اعتماد و مراجعه می کنند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین؛ دکتر فرداد درودی در نشست روز جهانی ایدز که در کافه خبر خبرآنلاین برگزار شد، درباره تغییر استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در درمان بیماران اچ‌ای‌وی مثبت گفت: برای اینکه فرد تحت درمان قرار بگیرد، شاخصهای پزشکی وجود دارد، یکی سطح سلول CD4 است که یک نوع گلوبول سفید است. سالها قبل این سطح، برای استاندارد ۲۰۰ تعیین شده بود. یعنی می گفتند اگر تعداد کمتر از این بود، درمان را شروع کنید. بعد شد، ۳۵۰ و سپس به ۵۰۰ افزایش یافت. البته بیماریهای دیگر مانند سل و هپاتیت هم باعث می شود بلافاصله درمان آغاز شود.

او گفت: دستورالعمل کشوری متناسب با بیماریهای بومی، عوض می شود. ایران تا مرحله تعداد ۵۰۰ سلول را پذیرفته. یعنی کسانی زیر درمان می روند که CD4 آنها زیر ۵۰۰ باشد. ولی حدود ۲ ماه پیش سازمان بهداشت جهانی، بر اساس نتایج علمی اعلام کرد هر کسی HIV دارد بدون توجه به سطح CD4 باید درمان شود.

مدیر کشوری دفتر برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز گفت: شواهد علمی نشان می دهد چنانچه هر چه زودتر درمان شروع شود، سه فایده دارد؛ از جمله، از ناتوانی‌های مرتبط با بیماری جلوگیری می شود. همچنین امید به زندگی افزایش می یابد و می توان یک زندگی عادی داشت. یعنی از مرگ زودرس پیشگیری می کند. وقتی شما ویروس داشته باشید انتقال بیماری به دیگران را دارید. وقتی بیمار تحت درمان قرار می گیرد انتقال بیماری را کم می کند. نمی شود با تبعیض، درمان را آغاز کرد. به صفر رساندن تبعیض در درمان، ما به ازای بهداشتی دارد و صرفا بحث حقوق بشری نیست. از طریق این برنامه ریزی علمی و بهداشت می توان به دیدگاه کنترل بیماری رسید.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره افزایش زنان ایرانی اچ‌آی‌وی مثبت گفت: ما در مرحله مشاهده تغییرات همه گیرشناسی هستیم. نظام ثبت ما تعداد بیشتری از زنان مبتلا را ثبت می کند. دو علت دارد؛ یکی اینکه در جامعه شیوع بیماری در خانمها در حال گسترش است. دوم اینکه ممکن است خانمها برای شناسایی بیماری خود بیشتر به ما اعتماد و مراجعه می کنند. تعداد قابل توجهی از خانمهایی که HIV شان ثبت شده، خانمهایی هستند که رفتارهای پرخطر نداشتند.

درودی گفت: همین، نظرها را به برنامه پیشگیری مادر و کودک جلب می کند. هدف در این برنامه این است که خانمهای باردار تست HIV داشته باشد. برخی از اینها، رفتار پرخطر نداشته اند، همسرشان رفتار پرخطر داشته و نادانسته به آنها منتقل کرده. هدف دوم این است که پیشگیری از انتقال در میان خانمها و آقایان شود. از ۱۰ استراتژی ۲ یا ۳ تا، به ویژه به نیازهای خانمها می پردازد. یکی موضوع بیماریهای مقاربتی و دومی نیز پیشگیری مادر و کودک و آموزشهای بهداشت باروری.

منبع: خبرآنلاین

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر